marketersina

در این وبلاگ شرح مختصری در مورد بازاریابی ارائه خواهد شد، به امید آنکه از مطالب بهره مند شوید.

marketersina

در این وبلاگ شرح مختصری در مورد بازاریابی ارائه خواهد شد، به امید آنکه از مطالب بهره مند شوید.

صول بازاریابی مدرن تا به امروز جایگاه چندان مهمی در ایران نداشته‌اند. معمولاً بازاریابان به استفاده از روش‌های قدیمی و غیر علمی تبلیغات اکتفا می‌کنند و سعی چندانی در استفاده از دانش فعلی در این زمینه ندارد.

یک نمونه از این اصول بازاریابی، که سال‌ها از مطرح شدن آن در جهان می‌گذرد و تاثیر مثبت آن را می‌توان بروی بسیاری از کسب و کارهای خارجی مشاهده کرد، کسب اجازه از مخاطب قبل از شروع بازاریابی است. این ایدۀ جالب اولین بار توسط بازاریابی به نام سث گودین مطرح شد و توسط خود او بازاریابی اجازه‌ای نام گرفت. گودین در مقابل این روش یک سبک بازاریابی دیگر به نام بازاریابی وقفه‌ای را مطرح کرد.

اما این دو دقیقاً به چه معنا هستند؟ در ادامه جواب خواهید فهمید. پس اگر دوست دارید کمی به دانش خود در زمینۀ بازاریابی بیفزایید و با یکی از ایده‌های مهم بازاریابی در جهان بیشتر آشنا شوید، با نوین همراه باشید.

بازاریابی وقفه‌ای

این نوع از بازاریابی در حقیقت همان بازاریابی سنتی خودمان محسوب می‌شود. شما پول می‌دهید تا رسانه‌ها وقفه‌ای در کار خود بیندازند و تبلیغ شما را به مخاطبان نمایش دهند.

برای مثال یک تبلیغ تلویزیونی را در نظر بگیرید. در میانۀ یک برنامه که مخاطب مشغول تماشای آن است، یک وقفه می‌افتد و او مجبور است به تماشای تبلیغ شما بپردازد. مشکل این نوع بازاریابی چیست؟ هر چند که این تبلیغ می‌تواند در معرفی برند شما به مشتریان موثر واقع شود، اما در نهایت تبلیغ شما بر خلاف میل مخاطب به او نمایش داده می‌شود و این می‌تواند یک تاثیر منفی بروی وی داشته باشد.

بازاریابی اجازه‌ای

اکثر تبلیغات دیجیتال در جهان به صورت اجازه‌ای انجام می‌شود. این یعنی مخاطب باید به شما اجازه بدهد تا او را هدف بازاریابی خود قرار دهید.

این خود کاربران اینترنت هستند که انتخاب می‌کنند تا شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند، ایمیل‌های شما را دریافت کنند یا به سراغ وب‌سایت شما بیایند. این آنها هستند که تصمیم می‌گیرند با شما در ارتباط باشند (و تبلیغات شما را مشاهده کنند).

حالا سوال اینجاست که چرا آنها باید چنین چیزی را بخواهند؟ جواب ساده است، به خاطر اینکه شما محتوای خوبی را به آنها ارائه می‌دهید. بنابراین در این روش، اگر دوست دارید مخاطبان زیادی داشته باشید، لازم است که اطلاعات جالب یا مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهید. در غیر این صورت آنها شما را نادیده می‌گیرند.

پیش به سوی بازاریابی اجازه‌ای

همانطور که مشخص است، استفادۀ درست از سیستم بازاریابی اجازه‌ای می‌تواند نقش بسیار موثری در اثرگذاری بیشتر تبلیغات شما داشته باشد. اما برای تغییر سیستم خود به سمت این نوع از بازاریابی لازم است سه مرحله را پشت سر بگذارید:

  • ذهنیت خود را عوض کنید. تا این حد بروی فروش تمرکز نکنید و به جای آن به این فکر کنید که چطور می‌توانید ارزش بیشتری را به مشتریان ارائه دهید.
  • پیام خود را تغییر دهید. پیام شما نمی‌بایست به شکل یک تبلیغ باشد. پیام شما باید چیزی باشد که مردم واقعاً بخواهند آن را بخوانند (البته، در عین حال که باعث می‌شود تجارت شما رشد کند).
  • تمام کانال‌های خود را ارزیابی کنید. مساله مهم کاملاً مشخص است. شما باید در تبلیغات خود یک تعادل خوب میان جذابیت محتوا و تاثیر بروی فروش ایجاد بکنید. البته این مساله‌ در هر دو نوع بازاریابی مطرح است.

ایدۀ کلی

یک راهکار ساده برای موفقیت بیشتر در بازاریابی وجود دارد. به جای آنکه بر روی چیزی که می‌خواهید به مخاطبان بگویید تمرکز کنید، به این فکر کنید که چه چیزی می‌تواند برای آنها ارزشمند، مفید و البته تاثیرگذار باشد. به این ترتیب توجه آنها به تبلیغات شما جلب خواهد شد و می‌توانید اعتماد آنها را بدست آورید. برای یک بازاریابی موفق لازم است کیفیت خود را به آنها نشان دهید و بیهوده ادعا نکنید. اگر من بخواهم شما فکر کنید که باهوش هستم، لازم است که هوشمندانه بنویسم. اگر بخواهم که فکر کنید برند من خدمات مشتری بی‌نظیری دارد، لازم است بروی چندین شبکۀ اجتماعی مختلف فعال باشم. پس اگر می‌خواهید مردم شما را دوست داشته باشند، کارهایی را بکنید که مردم دوست دارند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۰۱
سینا غلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی