بازاریاب کیست؟
بازاریاب کیست؟
عموم مردم فکر میکنند که بازاریاب کسی است که به سراغ مغازهداران و صاحبان فروشگاههای مختلف رفته و سعی میکند محصولی به آن ها بفروشد. این تفکر کاملاً اشتباه است.
شرح شغل و وظایف بازاریاب در واقع هیچ ارتباطی با اقدامات بالا ندارد! هیچ بازاریابی برای فروش محصول خود به مشتریان مراجعه نمیکند.
مارکتر یا بازاریاب کیست؟ و چه وظیفهای دارد؟
بازاریاب کیست؟ بازاریاب یا مارکتر به کسی گفته میشود که به دنبال روشهایی است که برای محصول تولید شده یا خدمات ارائه شده توسط شرکت بازار مناسب پیدا کند و با روشهای مناسب پل ارتباطی مناسبی نیازمشتری٬ بازار هدف و محصول/خدمات شرکت ایجاد کند.
شاید بشه اصلیترین کار بازاریاب را کشف ارزش محصول/خدمات و پیدا کردن روشهای ارتباطی بین بازار و ارزش تولیدی دونست.
بازاریابها به طور معمول افرادی هستند که علاوه بر دانش علمی زیاد و بهروز٬ خلاقیت فراوانی دارند و سعی میکنند از خلاقیت خود برای پیدا کردن چنلها و روشهای ارتباطی تازه استفاده کنند.
یکی از اصلی ترین وظایف بازاریاب یا تیم بازاریابی شرکت را میتوان تعیین استراتژیهای مشخصی برای افزایش تاثیر برندتجاری و ایجاد ارزشهای مورد نیاز در مشتریان دانست.
بازاریاب کیست؟ بازاریاب کسی است که به دنبال یک پاسخ (توجه، خرید، رأی، اعانه) از طرف دیگر است که به آن چشماندازها میگویند. درصورتیکه هر دو طرف در پی فروش چیزی به یکدیگر باشند هردوی آنها بازاریاب هستند.
بازاریاب
کیست؟ از طرف دیگر بازاریاب کسی است که عواملی مانند طراحی محصول، طراحی
خدمات پس از فروش، تبلیغات، پیشبرد فروش، تعیین قیمتها، تعیین انواع
تخفیفات، طراحی کانالهای توزیع محصول و… را برعهده دارد.
یک بازاریاب افزون بر داشتن مهارت های ویزیتوری (معرفی کننده) و فروشندگی (ارائه کننده ی مستقیم محصول / خدمت محدود و دریافت کننده ی مستقیم و هم زمان بهای آن)، وظایف دیگری نیز دارد؛ از قبیل:
- توان بالای مذاکره های توجیهی، استدلالی، مشاوره ای و حتی مقابله ای.
- تسلط بر مفاهیم و دانش های تخصصی و وابسته به بازاریابی.
- توان جذب سفارش های بالا.
- جذب و انتقال اطلاعات در مجرای مدیریت سیستم های اطلاعاتی
(Marketing Information System) سازمانی. - ارائه مشاوره های بهره وری تولید به تصمیم گیران در سازمان.
- مدیریت جزئی در روابط مشتریان.
- شرکت در امور هماهنگ برندینگ سازمانی و ساختمان ذهنی مناسب در بازار.
- شناسایی کدهای توزیعی مناسب.
- تجسس اطلاعات
- و …
بنابراین، در می یابیم که وظایف بازاریاب در طبقه بندی ساختمان بازاریابی یک سازمان به چه صورتی است.
بازاریابها در بالا بردن تقاضا برای محصولات مهارت دارند؛ اما این برداشت محدودی است ازآنچه آنها انجام میدهند. درست همانطور که افراد شاغل در حوزهی تولید و آمار مسئولیت مدیریت عرضه را بر عهدهدارند، بازاریابها مسئول مدیریت تقاضا هستند. بازاریابها در پی آناند تا میزان، زمانبندی و ترکیب تقاضا را طوری تحت تأثیر قرار دهند تا اهداف سازمان را برآورده کنند. تقاضا میتواند به ۸ حالت وجود داشته باشد:
- تقاضای منفی: مصرفکنندگان محصول را دوست ندارند و حتی ممکن است پول پرداخت کند تا با محصول مواجه نشود.
- تقاضای ناموجود: مصرفکنندگان ممکن است از وجود محصول بیخبر باشند یا علاقهای به آن نداشته باشند.
- تقاضای نهفته: امکان دارد مصرفکنندگان نیاز زیادی به محصولی داشته باشند که محصولات موجود قادر به برآورده کردن این نیازها نباشند.
- تقاضای رو به کاهش: مصرفکنندگان کمتر محصول را خریداری میکنند یا اینکه اصلاً دیگر خریداری نمیکنند.
- تقاضای نامنظم: خریدهایی که مصرفکننده انجام میدهند بر اساس فصل، ماه، هفته، روز یا حتی ساعت متغیر هستند.
- تقاضای کامل: مصرفکنندگان بهصورت کافی همهی محصولاتی که در بازار ارائهشده است را خریداری میکنند.
- تقاضای فراتر از کامل: تعداد مصرفکنندگانی که خواهان خرید محصول هستند بیش از تعداد محصول است.
- تقاضای ناسالم: مصرفکنندگان ممکن است مجذوب محصولاتی شوند که نتایج اجتماعی ناخوشایندی داشته باشند.
در هر یک از این موارد، بازاریابها (مارکترها) باید دلایل یکحالتی از تقاضا را شناسایی کنند و یک طرح عملیاتی را تعیین کنند تا تقاضا را بهسوی یک حالت مطلوبتر سوق دهد.
ویزیتور کیست؟
یعنی کسی که در واقع یک کاتالوگ زنده و انسانی است. وظیفه ی او تنها و تنها معرفی محصول/ خدمت براساس مطالب از قبل تعیین شده و پرکردن فرم سفارش مشتری است.
فروشنده کیست؟
که مسئول فروش و یا تبادل پول و محصول/ خدمت میان سازمان و مشتری است. فروشنده کسی است که در مکانی مشخص، انواع محصولات/ خدمات سازمان خود را بر اساس اعلام درخواست های مشتری به او ارائه می کند و در قبال پرداخت آن، پول دریافت می کند.