بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM چیست؟
که به معنای بازاریابی شبکه های اجتماعی است، یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکهها، میتوانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسبوکار خود رونق ببخشید. با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرمهای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و ... حضور و بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تقریباً برای هر کسبوکاری مفید واقع خواهد شد؛ اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، درواقع فروش را مستقیماً انجام نمیدهد و نیاز به زمان دارد؛ بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.
7 مرحله حضور و بازاریابی
1- عضویت در شبکههای اجتماعی
2- مشخص کردن مشتری ایده آل
3- مشخص کردن موقعیت در شبکه اجتماعی
4- ایجاد و تنظیم محتوای درگیر کننده
5- تعیین شاخصهای کلیدی موفقیت (KPI)
6- سرمایهگذاری روی ابزار مدیریت شبکههای اجتماعی
7- دنبال کردن، آنالیز، بهینهسازی
مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
اگر در تلاش برای ارتقای کسبوکارتان هستید، شبکههای اجتماعی کمک بزرگی به شما خواهند کرد. استفاده از این روش مزایای بسیاری دارد که تعدادی از آنها در ادامه آورده شده است:
1- مخاطبان زیاد
یکی از مزایای اصلی SMM، دسترسی به حجم مخاطبان زیاد است. مارکتینگ به روش سنتی، مانند تبلیغات تلویزیونی تنها مختص به تماشاچیان ثابت تلویزیون است، درصورتیکه SMM توانایی دستیابی به حجم نامحدود و گستردهای از مخاطبان در سراسر جهان را دارد. مهمترین دلیل استفاده 92 درصد بازاریابان از روش مارکتینگ در شبکه های اجتماعی برای ارتقا برند و کسبوکارشان، حجم زیاد مخاطبان این روش است. فیسبوک بهتنهایی 1.59 میلیارد کاربر دارد. علاوه بر فیسبوک، توئیتر در هرماه 313 میلیون کاربر فعال دارد و اینستاگرام نیز دارای 200 میلیون کاربر روزانه است. ایجاد حساب کاربری در حداقل دو پلتفرم محبوب باعث دیده شدن کسبوکارتان توسط میلیونها نفر خواهد شد.
در حال حاضر، 89 درصد از کاربران اینترنت که 18 تا 29 ساله هستند، در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند. درنتیجه در صورت هدف قرار دادن محصولات و خدمات خود برای این محدوده سنی، نتیجه بسیار خوبی از مارکتینگ خواهید گرفت. همچنین، این گستردگی فراتر از مخاطبان هدف شما میرود، زیرا دوستان و آشنایان مخاطبان نیز میتوانند از طریق شبکههای اجتماعی به کسبوکار شما کمک کنند.
2- ارتباط بهتر با مشتریان
یکی از مشکلات کسبوکارها برای استفاده از روشهای مارکتینگ سنتی، برقراری و حفظ روابط طولانیمدت با مشتریان است. روش SMM مبتنی بر تعامل اجتماعی است و در بلندمدت باعث ایجاد اعتماد بین مشتریان و کسبوکارها میشود. هرچه تعامل شما با مشتریان بیشتر باشد، روابط بهتری بین شما برقرار خواهد شد و درنهایت سود بیشتری را برای شما به ارمغان میآورد.
3- امکان اشتراکگذاری
شاید بتوان گفت که منحصربهفردترین ویژگی شبکههای اجتماعی، قابلیت کمک گرفتن از خود کاربران شبکههای اجتماعی است. برخلاف سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ مانند سئوی وبسایت و تبلیغات پولی، محتوای شبکههای اجتماعی معمولاً به اشتراک گذاشته میشود.
4- افزایش وفاداری مشتریان
هرچه در شبکههای اجتماعی تعاملات بهتری با مشتریان و مخاطبان هدف خود داشته باشید، اعتبار آنلاین شما و وفاداری مشتریان به برندتان افزایش خواهد یافت. ارتباط فردی و تعامل با مخاطبان هدف به معنی اهمیت قائل شدن برای آنها است که منجر به ایجاد اعتماد و وفاداری بیشتر در آنها میشود. طبق مطالعهای که توسط THE SOCIAL HABIT انجام شده است، 53 درصد از آمریکاییهایی که یک برند را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند، تمایل بیشتری برای خرید از آن برند دارند و به آن وفادارتر هستند.
5-استفاده از دیدگاه مشتری
برای کسب اطلاعات ارزشمند در مورد مشتریان خود میتوانید از شبکههای اجتماعی استفاده کنید که به شما در تصمیمگیریهای هوشمندانه کمک میکند. بهعنوانمثال، اطلاع از نظرات، پیشنهادها و انتقادهای مردم در شبکههای اجتماعی به شما در بهبود محصولات و خدماتتان کمک میکند.
6- تبلیغات همنما و کاربرپسند
اکثر تبلیغات در شبکههای اجتماعی به دلیل خلاقانه بودن و استفاده از جذابیت فضای مجازی، مانند سایر روشهای تبلیغات آزاردهنده نیستند و در صورت استفاده مناسب از پلتفرمهای اجتماعی، کاربران به تبلیغات جذب و به مشتریان شما تبدیل میشوند. یکی از مهمترین روشهای نمایش تبلیغ در شبکههای اجتماعی، نمایش محتوا در Feed کاربر است که علیرغم تبلیغات آزاردهنده بنری در وبسایتها، این روش موجب آزار مخاطبین نمیشود.
معایب بازاریابی در شبکه های اجتماعی
شاید بزرگترین عیب روش بازاریابی شبکه های اجتماعی هزینههای بالای اجرای آن باشد اما بهجز این مشکل، مانند هر روش دیگری، استفاده از روش SMM نیز دارای معایب و خطراتی است که کسبوکار شما را بهشدت تحت تأثیر قرار میدهد.:
1- زمانبر بودن
بر اساس گزارشها، 64 درصد از بازاریابان دیجیتالی حداقل شش ساعت در روز را صرف مارکتینگ در شبکههای اجتماعی میکنند. زمان زیاد مورد نیاز برای موفقیت در این روش، برای بسیاری از کسبوکارهای نوپا و برای مدیران ارشد در برندهای بزرگ، مشکلآفرین است. در صورت داشتن یک تیم کوچک و عدم اختصاص یک نیروی تماموقت به دیجیتال مارکتینگ، برای پیادهسازی این روش با مشکل مواجه خواهید شد. همچنین اگر منابع مالی محدودی داشته باشید و نتوانید از یک استراتژی بلندمدت برای بازاریابی شبکه های اجتماعی حمایت کنید، شانس موفقیت اندکی در آن خواهید داشت. علاوه بر این، در صورت اشتباه در SMM، تمامی تلاشهای انجام شده در این راه منجر به نتیجه مطلوب نمیشود و تمام زمان صرف شده هدر خواهد رفت.
2- اثرات منفی
یکی از مشکلات شبکههای اجتماعی این است که قشرهای مختلف جامعه، حتی افراد منفی و مخرب را نیز به خود جذب میکنند. بهعنوانمثال، گاهی نظرات منفی در مورد محصولات و خدمات شما، حقیقت ندارند و تنها برای خراب کردن برندتان مطرح میشوند ولی بازخوردهای منفی در سایر مخاطبانتان ایجاد میکنند.