marketersina

در این وبلاگ شرح مختصری در مورد بازاریابی ارائه خواهد شد، به امید آنکه از مطالب بهره مند شوید.

marketersina

در این وبلاگ شرح مختصری در مورد بازاریابی ارائه خواهد شد، به امید آنکه از مطالب بهره مند شوید.

برنامه بازاریابی فوق العاده ای طراحی کنید.

قدرتی که در درون انسان نهفته است، در طبیعت ممتاز است، هیچ کس جز خود انسان آن را نمی شناسد و نمی داند چگونه از آن استفاده کند و تا وقتی نیازموده باشد، نمی تواند این قدرت را به خوبی بشناسد.» رالف والدو امرسون

برنامه بازاریابی فوق العاده

جمله معروف پیتر دراکر چنین است: «هدف کسب و کار، ایجاد و حفظ مشتریان است. بنابراین، نوآوری و بازاریابی اصلی ترین عملکردهای مدیریت هستند، زیرا تنها به کمک آنها می توانیم فروش، درآمد و جریان پول نقد ایجاد کنیم.»

بازاریابی علم و هنر مشارکت با مشتری است و نیازها، خواسته ها، موارد قابل استفاده و قدرت خرید مشتریان کنونی و آینده شما را مشخص می کند. سپس با ایجاد و ساختاربندی محصولات و خدماتی که مشتریان را مشعوف سازد و آنها را ترغیب کند که ماموریت شما را ماموریت خودشان بدانند، در دستیابی به این موارد به آنها کمک می کنید.

اگر زمانی را به پاسخ گویی سوالات مطرح شده در اینجا اختصاص دهید، مهارتهای بازاریابی خود را تقویت می کنید، مشتریان بیشتری جذب می کنید و فروش بیشتری خواهید داشت.

سوالات مهم

پاراگراف پرسشی زیر در برگیرنده سوالاتی کلیدی است که باید بادقت به آنها بپردازید و پاسخهایی مناسب برایشان بیابید و با تغییر شرایط بازار، این پاسخ ها را بارها و بارها بازبینی کنید:

دقیقا قرار است چه چیزی بفروشید؟ به چه کسی بفروشید؟ چه کسی قرار است آن را بفروشد؟ قصد دارید آن را چگونه بفروشید؟ چه قیمتی برای آن در نظر می گیرید؟ قصد دارید چه محصولات و خدماتی تولید کنید و به دست مشتریان برسانید یا به آنها ارائه دهید؟ چه خدمات پس از فروشی به آنها ارائه میدهید تا مطمئن شوید مجددا از شما خرید می کنند؟

بسیاری از ایده های بازاریابی محصولات جدید با شکست مواجه می شوند، زیرا یکی از سوالات بالا با دقت و کفایت لازم جواب داده نشده است.

چهار مطلب استراتژیک کلیدی درباره برنامه بازاریابی فوق العاده شما

چهار سوال استراتژیک کلیدی وجود دارند که برای آزمایش ایده های محصولات و خدمات جدید، باید مرتبا از خود بپرسید:

۱. آیا واقعا بازاری وجود دارد؟

آیا واقعا افرادی وجود دارند که خریدار محصولات و خدمات شما باشند؟ شاید دلیل موجهی برای عدم تولید این محصول توسط شرکتهای دیگر وجود داشته باشد. شرکت های فوق العاده برای یافتن این پاسخ، ترکیب های مختلفی از محصول را همزمان آزمایش می کنند تا ببینند کدام یک برای مشتریان مناسب تر است. آنها قیمت بسته بندی و اسامی مختلفی را برای محصول جدید آزمایش می کنند.

تنها آزمایش واقعی، آزمایش بازار است. تنها مشتریان واقعی می توانند مشخص کنند که محصول شما پیروز خواهد شد یا خیر. نمونه اولیه، مدل، توصیفی مکتوب یا عکسی از محصول یا خدمت جدید به بازار ارائه دهید وآن را آزمایش کنید. آن را ارائه دهید، بفروشید و به طور رایگان به مشتریان بدهید تا عکس العمل آنها را ببینید.

هر کاری که انجام می دهید، به دنبال دریافت سریع بازخوردها باشید. خجالت نکشید. واکنش افرادی که انتظار دارید به محض ارائه محصول یا خدمت، خرید کنند را بررسی کنید. اغلب، ایده اولیه محصول یا خدمت، از جهانی کم و کاست دارد، اما با تغییر آن براساس نظرات و شکایات مشتریان، می توان محصول یا خدمتی خلق کرد که به رهبر بازار تبدیل شود.

همچنین، همیشه تصور کنید رقیبی به سرعت تلاش می کند تا محصولات و خدمات مشابهی به بازار عرضه کند. در خود تمایل به اقدام ایجاد کنید. در تله تحلیل بیش از حد نیافتید. در همه حال، حس فوریت داشته باشید.

برنامه بازاریابی فوق العاده

۲. آیا بازار آنقدر بزرگ هست که ارزش پیگیری داشته باشد؟

شاید بازاری وجود داشته باشد، اما آیا آنقدر بزرگ هست که تمام زمان، دردسر، تلاش و هزینه های لازم برای تولید محصول و خدمت و ارائه آن به بازار را توجیه کند؟ آیا می توانید محصولات و خدمات خود را به میزان کافی بفروشید تا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد؟ محصولات و خدمات بسیاری هستند که بازار مشخصی برای خود دارند، اما این بازار آنقدر کوچک است که ارزش پیگیری ندارد. تحقیقات بازار پیرامون این موضوع می تواند به تصمیم گیری درست کمک شایانی بکند.

٣. آیا بازار تان به اندازه کافی متمرکز است؟

فرض کنیم تقاضایی برای محصول شما وجود داشته باشد و میزان این تقاضا به اندازه کافی بزرگ باشد، آیا روشی برای تبلیغ این محصول در اختیار دارید که شما را قادر سازد محصولات خود را به روشی مقرون به صرفه به آن بازار بفروشید؟

کریس اندرسون در کتاب خود با عنوان «دنباله طولانی: چرا آینده کسب و کار، فروش کمتر پرفروشها است؟» اشاره می کند که وقتی رقبای اصلی سر فروش محبوب ترین کتابها و فیلم ها مبارزه می کنند، حاشیه سود محصولات پرتقاضا به شدت در معرض خطر قرار می گیرد.

خرده فروشان باعث کاهش قیمت کتاب ها و فیلم های پرسروصدا می شوند و محبوبیت آنها به سرعت رو به زوال می رود. برخلاف آنها، محصولات تخصصی دارای «دنباله طولانی» هستند. آنها در حجم کمتری تولید می شوند، محبوب تر هستند و با حاشیه های سود بالاتر توسط خرده فروشان متخصص فروخته می شوند. اندرسون به بازاریابان باهوش پیشنهاد می کند به جای پرداختن به محصولات عمومی پرسروصدا، به دنبال بخش های تخصصی تر و کوچک تر گروههای مشتریان در سرتاسر دنیا بروند.

خدمات آنلاین باعث دسترسی آسان تر و ارزان تر به این مشتریان خاص شده است. البته کاهش هزینه های ورود به بازار، باعث افزایش خرده فروشان رقیب برای جلب توجه مصرف کنندگان در هر حوزه ای از تجارت الکترونیک شده و کسب درآمد از دنباله طولانی سخت تر شده است.

۴. چه کسی برای جذب پول مشتری با شما رقابت می کند؟

وقتی کارآفرینان می گویند رقیبی ندارند، با شک و تردید به آنها نگاه می کنیم. کار آفرینان در جلسات خود با سرمایه گذاران، بارها اشاره می کنند که ایده های محصولات و خدمات شان آن قدر منحصر به فرد و یگانه است که بازار نامحدودی دارند. شاید هیچ رقیبی برای محصولات شما وجود نداشته باشد، زیرا اصلا بازاری برای این محصولات وجود ندارد؛ می توانید این طور به موضوع نگاه کنید که حتی اگر محصول شما هنوز به بازار نیامده باشد، همیشه برای جذب پول مشتریان رقابت وجود دارد.

به یاد داشته باشید که اکثریت قریب به اتفاق محصولات و خدمات ارائه شده با شکست روبه رو می شوند، زیرا اصلا بازاری برای آنها وجود ندارد، یا بازار به اندازه کافی بزرگ نیست، یا بازار به اندازه کافی متمرکز نیست که بتوان به روشی مقرون به صرفه به آن وارد شد، و یا محصولات رقبا از جهاتی نسبت به محصولات شما برتری دارند.

البته منظور ما این نیست که از سرمایه گذاری در محصولات کاملا جدید بپرهیزید. فقط مطمئن شوید مشتریان فکر می کنند محصولات شما بهتر هستند، در این صورت بازارهای جدید ایجاد می شوند و بازارهای موجود در معرض خطر قرار می گیرند.

اگربه این مطلب علاقه دارید و یا در این زمینه فعالیت میکنید محصول زیر برای شما بسیار مفید خواهد بود .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۰۹
سینا غلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی